Neinformati si visatori-part 2

Acum ca am trecut in revista, pe scurt, cateva dintre proiectele prezentate la Net Start-up, sa revenim la scopul principal al postului: tinerii antreprenori si greselile acestora in ceea-ce priveste proiectele lor:

Am sa incerc o ordonare a acestor greseli pe baza unor criterii personale, in acelasi timp, abordand un limbaj simplu pentru o mai buna intelegere:

1. Stabilirea gresita/incompleta sau chiar lipsa scopului clar definit al proiectului in cauza. Aici vorbim despre stabilirea clara, intr-o maniera masurabila a tintelor proiectului respectiv. Nu puteti spune ” vreau sa produc guma de mestecat”. Trebuie sa definiti clar ce gen,cu ce arome, cui se adreseaza samd.

2. O analiza necredibila sau chiar lipsa, a pietei pe care doresti sa intri. Aceasta problema este cred cea mai intalnita in cadrul proiectelor antreprenorilor romani(asta si pentru ca, spre deosebire de tarile din vest, in Romania, sunt disponibile destul de putine studii legate de piete, si aceste studii sunt de o calitate indoielnica).

3. Lipsa inovatiei. Cred ca din toate proiectele care mi-au trecut prin fata ochilor, peste 80% nu aduceau nimic nou sau oricum nu revolutionar. Aici sa nu ma intelegeti gresit, si un proiect care nu aduce nici o noutate si copiaza destul de in detaliu alte afaceri, poate avea succes, dar nu este deloc indicat pentru un tanar antreprenor, care, se stie ca dispune de fonduri foarte reduse, de cele mai multe ori direct proportionale cu experienta sa. Ca un proiect cu inovatie apropiata de 0 sa aiba succes, sunt necesare fonduri mari si experienta in lansarea de start-up uri, cat si o suita de relatii in lumea business-ului. In acelasi timp, un proiect cu un grad mare de inovatie, ce se concentreaza in special pe resursa umana poate avea mult mai mul succes si poate opune mare rezistenta la copiere din partea concurentei.

4. Strategia, mama ei de srategie! .Cele mai multe proiecte pe care le-am vazut sau de care am auzit, aveau mari lacune legate de aceasta importanta parte: strategia. Nu este de ajuns sa ziceti „vreau sa produc guma, dati-mi 50.000 de euro!” Trebuie sa si creati o strategie completa si complexa. Ok, faceti guma!Dar cum?cui va adresati?cu ce arome? in ce cantitate?care este modul de abordare a pietei?cum planificati sa intrati?ce cota de piata doriti sa luati?cum ati planificat dezvoltarea pe o perioada sa zicem de 2 ani?ce resurse financiare, umane etc sunt necesare?, care este sursa lor?  samd.

5. Virusul ” nu am concurenta„. Este asa de usor sa spuneti asta…si cei mai multi dintre voi, imedat cum aduceti o inovatie cat de mica, va mananca mana sa scrieti „nu avem concurenta”. Nu aveti concurenta pe dracu! Credeti ca sunteti niste mici genii ce au descoperit Sf. Graal? Eu pot sa va garantez ca la peste 95%  dintre aceia care afirma asta, le pot dovedi contrariul. Sunt asa de rare situatiile in care nu aveti intr-adevar nici o concurenta, incat nu se merita mentionate! Uitati-va nu doar peste gardul vecinului care are si el capra, ci uitati-va si peste gardul celui de la intrarea in sat care are vaci 🙂 De cele mai multe ori, concurenta apare de unde nu te astepti. Nu trebuie sa produca tot guma o alta firma pentru a fi concurenta. Asta nu realizeaza cei mai multi.

6. Iluzia garantat 100% si nu fac referire la emisiunea de pe tvr2 🙂 ci ma refer la tendinta antreprenorilor de-a minimaliza riscurie pe hartie. Exista riscuri intotdeauna! Nu exista proiecte fara riscuri, fie ele de natura financiara sau de alta natura. Nu mai incercati sa le minimalizati din pix, pentru ca un finantist cu experienta nu numai ca nu va fi pacalit, dar va avea si impresia ca ori sunteti superficial si nepregatit, ori doriti sa-l inselati. Cel mai bine este sa mentionati riscurile si metoda prin care doriti sa le reduceti.

7. „Afacerea mea valoreaza 500.000 de euro!”. Aceasta este chiar o afirmatie facuta de unul dintre cei ce au prezentat la Net Start-up. Va dati seama ca a provocat doar un ras general printre investitori. Cum poti sa afirmi ca ai o afacere ce valoreaza 500.000 de euro, in situatia in care, ceea ce ai tu de fapt este un proiect, nu o afacere si in plus mai ceri si finantare in valoare de 100.000 de euro?….Exact! So, luati voi aminte de sfatul meu, si data viitoare cand ve-ti fi pusi in situatia asta, evitati un moment jenant de genul asta si faceti o evaluare corecta, chiar usor o subevaloare.

Sunt atatea greseli pe care le faceti sau, mai exact, le facem, incat deocamdata ma opresc aici, cu promisiunea ca voi continua postul acesta prin later edit-uri sau prin alta metoda.

Un răspuns

  1. Felicitari pentru blog si mult succes in continuare!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: